Eén van de zeven bruggen over het Albertkanaal die helemaal afgebroken en heropgebouwd worden (zie p. 6-7), is die in Herentals. Waarom dit deelproject een specifieke vermelding waard is? Omdat deze case een voorbeeld is van hoe we al onze activiteiten gecombineerd hebben en we toepassing konden maken van onze kennis en expertise.
De werken in Herentals liepen over zo’n drie à vier weken en in verschillende fases. In een eerste fase werd de brugoverspanning afgebroken vanop het water. Hiervoor maakten we gebruik van onze pontons, die de kranen vervoerden en ondersteunden tijdens de afbraakwerken.
Na afbraak van de brugoverspanning startten de baggerwerken van het in het water gevallen puin. Dat puin laadden we ter plaatse in onze duwbakken. Vervolgens werd ook het landhoofd en de brugfundering aan beide oevers afgebroken.
De afbraak van de brug leverde in totaal maar liefst 10.000 ton aan afbraakpuin op, dat we uiteraard op een zo efficiënt mogelijke wijze moesten verwijderen en verwerken.
Na het verwijderen van het staal en het betonijzer werd het puin met behulp van een mobiele breek- en zeefinstallatie gebroken tot betongranulaat. Hiervoor konden we rekenen op de hulp van NV Gyro uit Sint-Truiden, al 15 jaar onze vaste partner op het gebied van mobiele breek- en zeefwerken.
Dit recyclagemateriaal voerden we zelf af over het water – zo’n 1.000 ton per dag – richting onze andere werf in Merksem. Daar kreeg het verwerkte puin een tweede leven in de vorm van funderingsmateriaal voor het montageterrein voor de nieuwe Theunisbrug
We werken intussen al bijna 15 jaar samen met Baldewijns”, vertelt bestuurder Guy Kempeneers van NV Gyro. “We wisten dus goed waar we ons aan mochten verwachten voor dit project. Voor de start van de werken hebben we een aantal keren afgesproken op de toekomstige site en hebben we duidelijke afspraken gemaakt.”
“Aangezien er geen ruimte voor stockage was voor het materieel en het puin, moest alles zo mobiel en zo snel mogelijk gebeuren. Dankzij de ervaring van Baldewijns op het water, werd bijna alles aan- en afgevoerd via het water. Dat verliep erg vlot en ook een pak milieuvriendelijker dan bij een transport over de weg. Deze samenwerking was echt een voorbeeld van hoe gesmeerd een project kan verlopen.”